Over mij

Ik ben een facilitator en aanmoediger.
Een magneet voor mirakels en magie, en meaningful moments.
I let my being do the doing.

An Martens is een coach, facilitator en trainer met twintig jaar ervaring in leer- en ontwikkelingsprocessen.

Don’t ask yourself what the world needs. Ask yourself what makes you come alive and go do that. Because what the world needs is people who have come alive.

Howard Thurman

Op de eerste dag van mijn eerste job zag ik aan het raam van mijn werkplek een poster hangen: ‘werken met anderen is werken met jezelf’. Ik wist gelijk: hier moet ik zijn. Als lector leer-en ontwikkelingspsychologie ontdekte ik er de veelzijdige behoeften en drijfveren van mensen, zowel in theorie als praktijk. Vanaf dan was mijn arendsoog gericht op alle mogelijke talenten en de ontwikkeling daarvan.

Leren van en met anderen

Ik volgde de tekens op mijn pad, koos na tien jaar voor een nieuwe leeromgeving en kwam uit bij een Grote Antwerpse hogeschool. Ik werkte er in verschillende teams en settings, steeds op het raakvlak van ontwikkeling, loopbaan en persoonlijk leiderschap. Als leidinggevende van een fantastisch team dat instond voor de ondersteuning en ontwikkeling van leren(den) leerde ik opnieuw -en anders- werken met mezelf. Ik werd een instrument. Mijn collega’s en vrienden leerden me coachen. Door mijn achtergrond als communicatiewetenschapper en voorliefde voor systemisch werk leerde ik steeds meer aandacht te hebben voor wat er werkelijk gezegd wordt, ook ver voorbij de woorden.

Voeding en inspiratie

De zuurstof voor mijn eigen vuur haal ik uit jarenlange zelfstudie, training en opleiding. En het aanbieden van ontmoeting en persoonlijke coaching. Mijn fascinatie voor systemisch werk brengt me telkens opnieuw bij het geheel en de orde der dingen. Bij het integreren van alle steun en inspiratie die zowel achter als voor ons ligt. Wat ik van mijn (over)grootouders en ouders meekreeg, wordt met de jaren steeds meer zichtbaar en voelbaar. Ook steeds beter hanteerbaar door de liefdevolle aanmoediging van mijn vriendinnen en mijn man. En mijn zonen; twee prachtige sjamanen die de grootsheid van en liefde voor het leven elke dag tonen.

Tevoorschijn komen

Iemand opnieuw contact zien maken met zichzelf, met haar of zijn kracht en volle potentieel, dat is pure magie. Het is een dankbare rode draad in mijn leven om mensen door belangrijke keuzes en groei(pijnen) te mogen ruggensteunen, richting een vrijere versie van zichzelf. En tegelijk duurde het voor mezelf jaren en jaren om tevoorschijn te komen. Om in het volle licht -soms nog met mijn ogen dicht- te durven gaan staan. Wat ik voor anderen zo makkelijk kan zien, bleef voor mezelf lang verborgen.

De vrije vogel

De voorbije jaren waren een intense leerreis, zowel persoonlijk als professioneel. Ik weet hoe het voelt om vast te zitten, om belemmerende overtuigingen de richting te laten bepalen. Ken de binnenkant van de gouden kooi en de zwaarte van een mooi en duurbetaald decor. Als kind al betoverd door Doornroosje, lag ik zelf lang in een diepe slaap te wachten op verlossing. Ik ken het brede spectrum van moe, leeg, bang en ondankbaar. Leerde gaandeweg mijn innerlijke saboteurs kennen, ontmaskerde en omarmde ze.

Van overleven naar overgave

Het leven dat weerkeert, is er eentje dat meer afgestemd is op jouw idealen. Dat beloof ik je. Je ware zelf die steeds meer tevoorschijn komt: het claimen van je vrijheid en autonomie, in goede handen, in vertrouwen, bewust en helder.

En in stapjes.
Ik nodig je uit voor die eerste stap, om kennis te maken en je verhaal te delen.

Opleidingen

  • Creative Consciousness Coaching® (ACTP)
  • Opleidingen rond persoonlijk leiderschap, leiderschap en overdracht, systemisch werk, diagnostiek, werken met helende verhalen (Phoenix Opleidingen Utrecht)
  • Loopbaancoaching (Peggy Poppe)
  • Deep Democracy facilitator (Hummus)
  • Oplossingsgericht werken in pedagogiek, begeleiding en coaching (Korzybski)
  • Krachtgericht coachen (Korthagen), coachen met Theory U (Otto Scharmer) en The deep Simple (Alan Seale).
  • Master in de communicatiewetenschappen + specifieke lerarenopleiding